English Please

Ο λόγος της κριτικής (και του νέου προγράμματος)

Γ. Χ. Παπαδόπουλος

"Εφόσον στις επιστήμες πρέπει να υπάρχει λόγος υποχρεωτικά, τότε πρέπει και να μπορεί να γνωσθεί σαυτές κάτι a priori, και αυτή η γνώση να μπορεί να αναφέρεται στο αντικείμενό της κατά δύο τρόπους: είτε για να προσδιορίζει μόνο το αντικείμενο και την έννοιά του (που πρέπει να είναι από αλλού δεδομένο), είτε για να το πραγματοποιήσει. Η πρώτη είναι θεωρητική, η άλλη πρακτική γνώση του λόγου. Το καθαρό μέρος και των δύο, όσο μικρό ή μεγάλο και αν είναι το περιεχόμενό του, δηλαδή εκείνο το μέρος όπου ο λόγος προσδιορίζει εντελώς a priori το αντικείμενό του, πρέπει πρώτα να αναπτυχθεί χωριστά από εκείνο που προέρχεται από άλλες πηγές, για να μην προκαλείται καμμιά μίξη· γιατί γνώρισμα χαρακτηριστικό της κακής οικονομίας ενός σπιτιού είναι, όταν κανένας ξοδεύει τυφλά αυτό που εσοδεύει, χωρίς να μπορεί, όταν αυτή περιπέσει σε στασιμότητα, να διακρίνει έπειτα, ποιό από τα εισοδήματα πρέπει να σηκώσει τη δαπάνη και σε ποιό μέρος πρέπει να την περιορίσει."

Immanuel Kant

"Κριτική του καθαρού λόγου"

Το νέο πρόγραμμα σπουδών της Κτηνιατρικής μπορεί να είναι σπουδαίο και προβληματικό γιατί είναι καινοτόμο, γιατί λαμβάνει υπόψη του προβληματισμούς της παγκόσμιας εκπαιδευτικής κοινότητας και όχι τον τρόπο μας, γιατί προσπαθεί να αντιμετωπίσει τη διδασκαλία του υγιούς και νοσούντος οργανισμού με τον αυτονόητα συνδυαστικό τρόπο που απαιτεί και χρησιμοποιεί η ιατρική σκέψη και πράξη, αλλά όχι με την "ανεξάρτητη λογική" προσωπικών και ακαδημαϊκών οχυρών που διαμόρφωσε ο χρόνος, γιατί δίνει ερεθίσματα για συνεργασία που μπορεί να είναι επωφελής αλλά μη επιθυμητή, για τους δασκάλους (ανάπτυξη ερευνητικών συνεργασιών / δημοκρατική ανατροπή κακώς κειμένων) και για τους φοιτητές (αποφυγή επαναλήψεων και αλληλοεπικάλυψης ύλης), γιατί δίνει τη δυνατότητα στους φοιτητές να συγκρίνουν και να απαιτήσουν αυτό που κάποιοι δάσκαλοι δεν είναι πρόθυμοι να δώσουν, και, τέλος, γιατί παρέχει τη δυνατότητα για αναθεώρηση ενός αναχρονιστικού συστήματος αξιολόγησης της φοιτητικής γνώσης, αλλά προσαρμόζεται σε ένα δύσκαμπτο και απαιτητικό σύστημα εξετάσεων.